بروز نقرس با مصرف مهار کننده های SGLT2 در دیابت نوع 2  کاهش می یابد

14 ژانویه 2020 - براساس مطالعه ای که به صورت آنلاین درthe Annals of Internal Medicine منتشر شد، شیوع نقرس در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 که به تازگی تحت درمان با مهار کننده های کوترانسپورتر سدیم گلوکز (SGLT2) قرار گرفته اند، نسبت به افرادی که اخیرا تحت درمان با آگونیست گیرنده ی پپتید1شبه گلوکاگون(GLP-1)   قرار گرفته بودند، کمتر است.

دکتر مایکل فرالیک از بیمارستان بریگام و زنان و دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون، و همکارانش شیوع نقرس را در بین بزرگسالانی که اخیرا برای آنها یک مهار کننده SGLT2 تجویز کرده بودند و کسانی که آگونیست گیرنده GLP1 دریافت می کردند، در یک مطالعه ی جدید کوهورت مبتنی بر جمعیت، مقایسه کردند. در این مطالعه ، داده های 295907 بزرگسال جمع آوری شد. بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که به تازگی مهار کننده SGLT2 برای آنها تجویز شده بود، با کسانی که به تازگی یک آگونیستGLP1  برای آنها تجویز شده بود، مطابقت داده شدند.

محققان دریافتند که شیوع نقرس در بین بیمارانی که یک مهار کننده SGLT2 را دریافت کرده اند در مقایسه با کسانی که یک آگونیست GLP1 دریافت کرده بودند (4.9 در مقابل 7.8 مورد در هر 1000 نفر در سال) کمتر است،- با نسبت خطر 0.64 و اختلاف نرخ از 2.9 - درصد در هر 1000 نفر سال.

نویسندگان اظهار داشتند مطالعات آینده برای تأیید یافته های ما ضروری است و در صورت تکرار همین نتایج، مهار کننده های SGLT2 ممکن است یک کلاس مؤثر برای پیشگیری از نقرس برای بیماران مبتلا به دیابت یا اختلالات متابولیکی باشد.

دو نویسنده روابط مالی خود را با صنعت داروسازی افشا کردند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-01-gout-incidence-sglt2-inhibitors-diabetes.html